- De dreiging van een cyberaanval wordt steeds groter, maar de beveiliging van bedrijven blijft vaak achter.
- Daarom stellen de EU en overheden steeds hogere eisen aan bedrijven om te voldoen aan een soort basisveiligheid.
- Verzekeraars haken hierop in door het aanvragen van een verzekering lastiger te maken. Premies gaan omhoog en ook het eigen risico kan flink oplopen, schrijft AG Connect.
- Lees ook: Bedrijven moeten ook overwegen of verbod TikTok op werktelefoon nodig is, volgens cyberexpert
De risico’s van een cyberaanval nemen steeds verder toe. Het is inmiddels bijna niet meer de vraag of je getroffen wordt, maar wanneer je het haasje bent. Toch doen bedrijven vaak nog te weinig aan hun cybersecurity.
Door het toenemende gevaar en de groeiende druk vanuit overheden, eisen bedrijven steeds vaker dat de IT-dienstverleners die ze inhuren een adequate verzekering hebben afgesloten. Als er iets misgaat, kunnen de kosten namelijk voor rekening komen van de dienstverlener. En die kosten zijn niet mals: het zou een dienstverlener zonder verzekering de kop kunnen kosten.
Verzekeraars maken het ondertussen steeds lastiger om een verzekering af te sluiten. De eisen worden strenger en zijn nauw verbonden aan de eisen die de EU en overheden opstellen. Voldoe je hier als bedrijf niet aan, dan gaat je premie aanzienlijk omhoog en kan het ook leiden tot een eigen risico van wel 250.000 euro, schrijft IT- en IE-advocaat Louise de Gier van BOLT Advocaten in Utrecht in een artikel op AG Connect.